Elk handgeweven kleed heeft een eigen verhaal. Het spreekt de taal van schoonheid, geduld en verbinding. Als wever en kunsthistoricus mag ik dit verhaal vertellen.

DRAGER

Spannend nieuw R&D-project is gestart met designer Jennifer de Bruyckère. Het gaat om om lokale wol, vooral Nederlandse wol, handgeweven stof, geometrische vormen, historische kleding als inspiratie voor de toekomst, regeneratieve kleding!

ODA: zeilen, materialen en vrouwen

Stel je voor de wereld te bevaren met zeilen van wol. Waterdicht ! Dat deden de Vikingen in de Middeleeuwen. In Kampen is zo'n zeil gevonden van een Vikingschip uit de 14e eeuw. Het doek bestaat uit aan elkaar genaaide geweven wollen repen van 55 cm. De vrouwen van toen speelden wel degelijk een belangrijke rol in de maritieme wereld. Dit project ODA is in voorbereiding......Meewerken? Laat me weten!

donker/ licht: het wollen kleed

Een zoektocht naar het wollen kleed in al haar verscheidenheid. Door het samenwerken met meesterwever Eva Klee ontdek ik weef-technieken, patronen, materialen en nabehandelingen. Met verbijsterende resultaten: van lichte soepelvallende dekens van dik Texels schapenwol tot transparante dekens van wol gecombineerd met linnen. Mede mogelijk gemaakt door het cultuurparticipatiefonds.

Nieuw Materialisme & textielkunst

Wat is materie? Wat zijn materialen? Wat betekent materialiteit? Wat is het 'Nieuwe Materialisme' en in hoeverre geeft deze wereldvisie mij als kunsthistoricus vernieuwend inzicht in het werk van Claudy Jongstra en Lizan Freijsen. Ik ging op zoek naar het verhaal achter de materialen en werd letterlijk geraakt door de kunst. Klik op de titel en lees 'Becoming'

stoom van rode aarde

In dit project ging ik met textielkunstenaars Loes Leatemia en Erna van Sambeek op zoek naar het immateriële culturele erfgoed van de Molukken. Kunnen we de traditionele Ikat weeftechnieken en motieven ook gebruiken om niet alleen textiel te maken maar ook kunst? En zouden we Ikat kunnen weven met Texelse wol?